sobota, 31 stycznia 2015


Hejsan!!!


                      Dzisiejszy wieczór poświęcamy krótkim wyrażeniom oraz oczywiście- SŁÓWKA!!!!

                    PS Szwecja jest krajem....Lekko przypominającym baśń. Oczywiście, nie jest pięknie i kolorowo a przede wszystki łatwo - żeby żyć:) Jednak jak człowiek zerknie z kilku perpsektyw i poświęci troche czasu na dokładną ocenę sytuacji , w której się znajduje, czyt. Żyje w Szwecji- obcy kraj język kultura, zwyczaje, sposób bycia. Sprawa wygląda z początku w ten sposób( przynajmniej u mnie tak to wyglądało) ,że pierwsze pół roku do 10 miesięcy- załamka. To przecież nie jest Polska, to nie jest mój kraj, nie bedę do końca dobrze sie tu czuć. Jednak po tym okresie...widzisz Szwecję jako kraj Królestwa, gdzie jest sobie król i jest sobie królowa, wokół Ciebie góry , lasy łąki jeziora, morze...wszsytko w pieknych odcieniach, bez względu na pore roku. Oddychasz czystym powietrzem, pijesz wode porsto z kranu i wiesz ze jest ona pyszna. Jak dla mnie lepsza od wody mineralnej :)
           Przedszkola, place zabaw, zakupy, spacery....To wszystko nabiera zupełnie innego koloru z czasem. Mam nadzieję , że z czasem kolory te będą intensywniejsze i co raz to bardziej... rzeczywiste?:)
        Dobrze mi tu i chcę realizować swoje plany w tym kraju- tylko trzeba  poznać co? JĘĘZYK :)

Dlatego dzisiaj krótki wpis :)

Varsågod !! 


1. Varg 
   wilk

2. Vag        - vagare              - vagast 
    Niejasny - badziej niejasny- najbardziej niejasny.

3. Vart
    Dokąd


4. Var
   Gdzie, każdy , każdemu

5. Jag gav dem.
    Dałem im.

6. Därför att, Eftersom    Dlatego że, dlatego

7.Menar
  Mam na myśli

8. Jag råkade spilla ut mjölken
    Przypadkiem rozlałem mleko.

9. ved   Drewno

10. stig      ścieżka

11. braka
     buchnąć

12.försök
    próba

13.suckar     Wzdycha/m

14.senast     ostatni

15. ta    - tar
    wziąć- biorę

16. saker
     rzeczy

17. klok
     chytry

18. lat
      leniwy

19. blyg
     nieśmiały

20.nyfiken
    ciekawy

Tjugo - jag tror att det är jätte bra på idag :-)

Następnym razem będziemy korzystać z poznanej już wiedzy :)

Poooozdrawiam i kolorowej nauki :)

3 komentarze:

  1. "det är jätte bra på idag" cos mi w tym zdaniu nie pasuje

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. slowko klok uzywamy najczesciej mowiac ze ktos jest madry. Chytry to bardziej pasuje slug. Np Slug som en räv. Chytry, przebiegly jak lis.

    OdpowiedzUsuń