wtorek, 2 września 2014

Jag Du Han Hon....och...? Jesteśmy!!!!




Första Lektionen






Osoby - Czyli AJJJJ EMMM!!! -  
Powtórz:
- AJJJJ......
-EMMM !!!!! ********:D :D


Także zaczynamy :*

1 .Osoby



ja jestem - Jag är       ( czyt. Jog er)
 litera g jest cicha aczkolwiek istnieje w wymowie- chociaż w codziennej mowie, tego " g" nie słychać;p
Przykład krótkiego zdania:


Jag är glad. - jestem szczęśliwy
Jag är i affären - jestem w sklepie.


ty jesteś- Du är             ( du er)




on jest - Han är             ( Han er)
ona jest - Hon är           ( Huun er)
ono jest - Det/ Den är  ( diet/ dien er)
my jesteśmy- vi är        ( wi er)
wy jesteście - ni är       (ni er)
oni są- de är                  ( czyt. dom er)




 Så när vi vet det ,kan vi gå vidare till nästa del av studien :)



* Zapiszę kilka zdań odnośnie czasownika ( verb) jestem.  Ogólnie zasada jest taka, iż w większośc przypadków czasowniki 



kończą się na " er" , "ar"....oczywiście nie zawsze, ponieważ istnieją wyjątki, takie jak 



går- idę, står- stoję itp.  Zresztą sami zauważycie tę zależność. 
A1 : Vad gör de?? ( wa jor dom?- co oni robią?)  

 1. Hon skriver.
2. De tittar .
3. Han lagar mat.
4. Jag äter.
5. Han kör . 
6. Hon åker. 
7. Det regnar. 
8.Jag heter.  

9. Vi sover. 
10. Ni tänker. 
11. De sitter.  

12. Hon springer. 
13. Han drar. 
14. Jag lyssnar. 
15. De bråkar.  

Póki co 15 czasowników w zupełności Wam wystarczy, a Waszym zadaniem jest dopasować poprawnie czasowniki z odpowiednikami polskimi, w komentarzach mile widziane poprawne odpowiedzi. jest to zadanie A1 :)  

1.Ja słucham 
2. My śpimy           3.Oni myślą
 4. Oni biją się.      5. On ciągnie.
 6. Pada deszcz.     7. Nazywam się. 


8.Ona biegnie.
 9.Ona jedzie ( np. autobusem) 

10. Oni patrzą. 
11. On gotuje.                     12.Ona pisze.

13.On jedzie ( prowadzi )
14. Ja jem.

 15. Oni siedzą



Mam nadzieję, że nie zrobiłam nigdzie baboli:P:P:D:D










2.  Siffror-  cyfry!!




1- ett/ en
2- två    (two)
3- tre    ( trie)
4- fyra  ( Fiira)
5- fem   (fem)
6 - sex   (sex)
7- sju     ( hłiu)- mniej więcej- bo nie mam pojęcia jak zapisać tą wymowę- wiele będzie  takich słów, których idealnie zapisać się nie da pl.Istnieje też możliwość -"szju":):)PS  Dżoana:p

8-åtta  ( otta)
9 - nio  ( nije eller niju)
10 - tio  (Tiju eller tije)
11-  elva
12-  tolv
13 - tretton
14-  fjorton  ( fjuczon)
15 - femton
16 -sexton
17 -sjutton   ( hłiutton)
18 -arton      ( orton)
19- nitton
20 -tjugo      ( sziugo) 
21 -tjugoen
30 -trettio ( tretti)
40 -fyrtio  ( ferczi-  też mniej wiecej tak się mówi)
50 -femtio  (Femti)
60 -sextio ( seksti)
70 -sjuttio ( hłiutti)
80 -åttio    ( otti)
90 -nittio   ( nitti)
100 (ett)- hundra
1000 (ett) -tusen
1 000 000 -en miljon  ( en miljun)
1 000 000 000 -en miljard  ( en miljord)
 
Slut  för idåg ;)
Tack så mycket och hej då!!!!!!


Blommka91 :*                      

2 komentarze:

  1. Siedem lstwiej wyoowiedzuec mowiac *szju* ;-) tak nas uczyli w SFI ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. zgadza się Dżoana jak najbardziej:)
    Jednak ja chcę dzielić się tym, czego akurat ja uczę się w szkole- dlatego piszę w ten sposób...aczkoliwek- dodam komentarz oczywiście- że istnieje opcja mówienia " szju"...:):)....
    Dzięki wielkie za zainteresowanie:):):)

    OdpowiedzUsuń